Sisältöön sitemap

Blogi

Blogi

Palvelumuotoilu sopii myös virkatyöhön

Yksi palvelumuotoilun myyteistä on, että se sopii vain asiakaspalvelutilanteiden muotoiluun. HAUS kehittämiskeskuksen johtavan asiantuntijan Tuire Suihkosen sekä Saara Saarisen mukaan palvelumuotoilu ja design-ajattelu antavat paljon hyviä työkaluja myös organisaation prosessien kehittämiseen sekä abstraktien asioiden, kuten organisaatioiden oppimistarpeiden tunnistamiseen ja oppimisen kehittämiseen.

Lue lisää
Blogi

Mahdollistaja - Johtamiseen vertaiskoulutusta digitaalisesti

Mahdollistaja on uudentyyppinen, täysin digitaalinen valmennuskokonaisuus kaikille valtiolla esihenkilöinä työskenteleville. Valmennusohjelma koostuu huippuasiantuntijoiden videoista, monipuolisista podcasteista, vertaiscoaching-tapaamisista sekä verkkokirjahyllystä löytyvistä lukemistoista.

Lue lisää
Blogi

Tuuli Kurkipään työtä on etsiä sopivia ratkaisuja asiakkaille

Kolme vuotta HAUSissa työskennellyt oppimisympäristöasiantuntija Tuuli Kurkipää kutsuu itseään ongelmanratkaisijaksi. Hän ratkoo työkseen oppimisalustojen käytettävyyteen, sisältöihin sekä tekniseen toimintaan liittyviä pulmia ja haasteita.

Lue lisää
Blogi

Valtion henkilöstön osaamisen johtaminen ja kehittäminen on tärkeämpää kuin koskaan

Valtion henkilöstön kehittäminen ja sen osaamisen johtaminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan, toteaa Kati Kivistö.

Lue lisää
Blogi

Luokkahuoneesta joustavaan hybridimalliin

Valtionhallinnon henkilöstökoulutuksissa siirrytään joustavaan hybridimalliin, jossa osa koulutuksesta tapahtuu etänä ja osa lähikoulutuksena. Toteutustavan painotus voi vaihdella paljonkin koulutuksesta riippuen. Yhä useampi koulutus toteutetaan myös täysin digitaalisesti ja etänä.

Lue lisää
Blogi

Palveluiden kehittäminen ja sen seuraava taso julkishallinnossa

Asiakkaan mukaanotto suunnitteluun ja toteutukseen uudella tavalla, tekee julkisesta palvelusta potentiaalisesti paremman. Tämän toteuttaminen siten, että toteutusta ei rajoita perinteiset organisaatiorajat, voi tehdä palvelusta kokonaan uudenlaisen.

Lue lisää
Blogi

Esimerkki julkisen sektorin asiakaslähtöisyyden kehittämiskeinosta

Palvelusafarin tavoitteena on oppia, ymmärtää ja inspiroitua toisten organisaatioiden palveluprosesseista sekä asiakaskokemuksen kehittämisestä ja johtamisesta. Tavoitteena on siten tunnistaa kehitysideoita oman organisaation johtamismallin ja palveluprosessien kehittämiseksi.

Lue lisää
Blogi

Henkilöstön koulutustarve kasvaa valtionhallinnossa jatkossakin

Henkilöstön koulutustarve kasvaa valtionhallinnossa lähitulevaisuudessa. Taustalla on työelämän yleiset trendit, jotka vaikuttavat niin valtiolla kuin muillakin aloilla. Osaaminen vanhenee työelämässä nyt nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Taustalla on työelämän yleiset trendit, jotka vaikuttavat niin valtiolla kuin muillakin aloilla. Osaaminen vanhenee työelämässä nyt nopeammin kuin koskaan aikaisemmin.

Lue lisää
Blogi

Hyvän hallinnon viennillä oppimista ja oivalluksia

Twinning-hankkeisiin osallistuminen luo osaltaan mukana oleville hallintomme asiantuntijoille hyvää kokemusta ja referenssejä hakeutua muihin kansainvälisiin tehtäviin esimerkiksi EU-instituutioihin tai muihin kansainvälisiin järjestöihin. Asiantuntijuus kansainvälisessä hankkeessa voi tuoda myös lisää motivaatiota arkeen ja kivaa vaihtelua omiin työtehtäviin.

Lue lisää
Blogi

Oppiminen on osaamisen kasvumoottori

Oppimisen ja osaamisen tukemisessa johtajien ja lähiesihenkilöjen rooli korostuu. Lisäksi koen että meidän johtajien tehtävänä on rakentaa rakenteita jotka tukevat oppimista koko organisaatiossa.

Lue lisää