Terms of Reference: Selvitys suomalaisesta osaamisesta verohallintojen digitaalisen transformaatioon liittyvissä palveluissa
- Taustatietoa
Globaalissa ja teknologisesti jatkuvasti kehittyvässä maailmassa hallinnollisesti ja taloudellisesti tehokas julkinen talous rakentuu digitaalisille järjestelmille. Kansalaisten ja yritysten taloudellinen raportointi, rahavirrat sekä viranomaistoiminnot on hoidettava mahdollisimman kevein hallinnollisin kustannuksin hyödyntäen digitaalisia järjestelmiä ja automaattisesti kerättäviä tietoja tuloista, tulonsiirroista ja markkinatransaktioista.
Valtioiden suvereniteetti perustuu taloudelliseen itsenäisyyteen ja itsemääräämisoikeuteen, jolle pohjan luovat eri verolajeilla kerättävät verotulot muiden maksu- ja myyntitulojen lisäksi. Kansallisen verojärjestelmän kehittäminen ja ylläpito nojaavat tulevaisuudessa digitaalisiin järjestelmiin ja tietovarantoihin, jotka siirtyvät automaattisesti veroviranomaiselle hallinnollisista rekistereistä. Verotuksen toimittaminen perustuu sähköisesti siirrettäviin tietoihin verovelvollisten ja verohallinnon välillä.
Digitalisaatio mahdollistaa sujuvamman ja läpinäkyvämmän verohallinnon, joka pystyy vastaamaan nopeasti muuttuviin taloudellisiin olosuhteisiin ja yhteiskunnan tarpeisiin. Sähköisten palveluiden avulla verovelvolliset voivat hoitaa verotukseensa liittyviä asioita helposti ja tehokkaasti, mikä parantaa asiakaskokemusta ja lisää verovelvollisten sitoutumista verojärjestelmään ja siten järjestelmän legitimiteettiä.
Tehokkaat ICT-järjestelmät ovat avainasemassa tämän kehityksen toteutuksessa. Modernit verohallinnon tietojärjestelmät mahdollistavat tietojen keräämisen, käsittelyn ja analysoinnin reaaliajassa, mikä parantaa valtioiden, valtionvarainministeriöiden sekä verohallintojen kykyä tehdä tietoon perustuvia päätöksiä. Yhteentoimivuus eri järjestelmien välillä on myös ensiarvoisen tärkeää; se luo mahdollisuuden sujuvaan tiedonsiirtoon eri hallinnonalojen ja toimijoiden välillä. Kun eri virastot ja organisaatiot jakavat tietoja keskenään, pystytään tehokkaammin saamaan kuva verovelvollisten toiminnasta ja taloudellisista aktiviteeteista.
Data-analytiikka toimii keskeisenä työkaluna veropolitiikan suunnittelussa. Analysoimalla suuria tietomääriä päätöksentekijät voivat tunnistaa käyttäytymistä ohjaavia mekanismeja, mikä auttaa ennakoimaan tulevia verotuloja ja optimoimaan veropolitiikan toimivuutta. Data-analytiikalla on myös suora linkki riskienhallintaan, sillä verohallinnot voivat kohdistaa resurssejaan tehokkaammin, esimerkiksi ohjaamalla tarkastuksia niille aloille tai yksiköille, joissa veronkierron tai verojen välttelyn riski on suurin. Data-analytiikan avulla voidaan myös lisätä verotuksen ohjaavuutta ja kannustavuutta, jotka tukevat verotuksen oikeudenmukaisuutta ja tehokkuutta.
Sähköisten palveluiden ja ICT-järjestelmien myötä verohallinnot voivat tarjota räätälöityjä ratkaisuja ja tietoa ajankohtaisista verotusteemoista. Kun tieto on helposti saatavilla ja prosessit automatisoituja, vähenee myös mahdollisuus inhimillisiin virheisiin.
Julkisen talouden digitalisaatio vahvistaa valtioiden taloudellista kestävyyttä ja tehokkaampaa resurssien mobilisointia kansantalouden hyväksi. Samalla se lisää verovelvollisten tyytyväisyyttä ja asiakaskokemusta. Läpinäkyvät, tehokkaasti toimivat ja oikeudenmukaiset järjestelmät lisäävät luottamusta hallintoon ja ylläpitävät veromoraalia.
Kaiken kaikkiaan digitalisaatio, data-analytiikka, ICT-järjestelmät, yhteentoimivuus, datansiirto ja datan hyödyntäminen – mukaan lukien esimerkiksi digitaaliset henkilöllisyyden tunnistamis- ja tunnistautumisjärjestelmät, tulli-, satama- ja varastoalueiden digitaalinen konttiseuranta sekä verotietojen automaattinen tiedonvaihto – tarjoavat merkittäviä etuja kansallisille verohallinnoille parantaen niiden tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä sekä edistäen kansainvälistä yhteistyötä.
Afrikan verohallintojen digitalisaatio
Afrikan maiden digitaalinen infrastruktuuri vaihtelee merkittävästi maiden ja alueiden välillä. Sen vuoksi myös mahdollisuudet digitaalisten verojärjestelmien rakentamiseen riippuvat kunkin valtion valmiuksista. Monet maat ovat vielä alkumetreillä digitaalisten ratkaisujen käyttöönotossa, ja perinteiset verohallinnon menetelmät, kuten paperidokumentaatio ja manuaaliset prosessit, ovat edelleen hallitsevia. Toisaalta joissakin maissa, kuten Etelä-Afrikan ja Kenian kaltaisissa edistyksellisissä talouksissa on tehty huomattavia edistysaskeleita esimerkiksi sähköisten veropalveluiden ja tietohallintojärjestelmien suhteen.
Afrikan maiden verohallintojen digitalisaation tarpeet ovat moninaiset. Osittain on tarve parantaa verotuksen hallintokapasiteettia, jotta voidaan lisätä valtion verotuloja ja edistää talouskasvua. Data-analytiikan ja ICT-ratkaisujen käyttöönotto voi auttaa verohallintoja tunnistamaan ja torjumaan veronkiertoa sekä lisäämään tietoa veronmaksajille, mikä puolestaan parantaa verotuksen oikeudenmukaisuutta. Näiden lisäksi verohallintojen digitalisaatioon panostaminen Afrikan maissa tarkoittaa osaamisen kehittämiseen, järjestelmiin sekä digitaaliseen julkiseen infrastruktuuriin kohdistuvia investointeja.
Suomalaisella vierotus- ja digitalisaatio-osaamisella on potentiaalia tukea afrikkalaisia verohallintoja tässä siirtymässä, sillä Suomi on useissa kansainvälisissä vertailuissa sijoittunut kärkisijoille digitaalisen kehityksen, tietovarantojen hyödyntämisen sekä verohallinnon tehokkuuden alueilla.
African-Finnish Partnerships on Taxation Capacity in Africa -projekti
Tilattava selvitys toteutetaan osana African-Finnish Partnerships on Taxation Capacity in Africa (AFP-TCA) (2023-2025) -projektia. AFP-TCA:n tavoitteena on vahvistaa Afrikan hallintojen ja pan-afrikkalaisten organisaatioiden verotuskapasiteettia ja kansallisten veropohjien kasvattamista tietoon perustuvan päätöksenteon kautta. Projektia rahoittaa ulkoministeriö ja HAUS kehittämiskeskus vastaa ohjelman toimeenpanosta.
AFP-TCA ohjelmalla on kolme päätavoitetta:
- Parantaa ymmärrystä veropolitiikan ja sen toteutuksen parhaista käytännöistä kansallisen veropohjien ja verotuottojen kasvattamisen (domestic resource mobilisation, DRM) näkökulmasta
- Lisätä tietoisuutta verotuksesta Afrikan kontekstissa parantamalla afrikkalaista tutkimuskapasiteettia ja -kompetenssia julkisen talouden ja erityisesti verotuksen osalta
- Afrikan Unionin erityistehtäväorganisaatio African Capacity Building Foundation:lla (ACBF) on lisääntynyt organisaatiokapasiteetti ja työkalut verotukseen liittyvän osaamisen kehittämisen tukemiseksi, erityisesti johtajuuden, digitaalisten oppimisratkaisujen ja kehitettyjen ulkoisen viestinnän ja vaikuttamisprosessien kautta
- Tehtävän kuvaus ja tavoitteet
Toimeksiannon tavoitteena on tehdä tiivis selvitys suomalaisesta osaamisesta Afrikan maiden verohallintojen digitaalisten verojärjestelmien rakentamiseksi ja kehittämiseksi. Tätä varten on kartoitettava ne suomalaiset yksityisen ja julkisen sektorin sekä akateemiset organisaatiot, joilla on sen kaltaista osaamista ja kokemusta näiden toimintojen kehittämiseen kohdemaissa. Selvityksessä toivotaan myös kattavaa listausta verojärjestelmien digitalisaatio- ja teknologiaratkaisuihin erikoistuneista toimijoista ja yrityksistä, kuten ohjelmistokehitysfirmoista, data-analytiikkatoimijoista ja konsultointiyrityksistä, joilla on soveltuvaa asiantuntemusta sähköisistä palveluista sekä palveluvientikyvykkyyttä.
Toimeksiannon selvitys täydentää aiempaa ulkoministeriön rahoittamaa selvitystä ja kartoitusta suomalaisesta digitaalisen siirtymän osaamisesta. Selvityksen avulla pyritään nostamaan esiin suomalaisten toimijoiden vahvuuksia ja kykyjä edistää yhteistyötä ja mahdollisuuksia toteuttaa verohallintojen digitaalista transformaatiota Afrikassa suomalaisen osaamisen voimin.
- Laajuus ja menetelmät
Toimeksianto kattaa suomalaisen vero- ja tulonsiirtojärjestelmien teknisen toteutuksen, digitalisaatio- ja data-analytiikkaosaamisen kartoittamisen ja arvioinnin, erityisesti Afrikan verohallintojen digitalisoinnin tueksi.
Tehtävänä on laatia kattava konseptipaperi, joka esittää suomalaisen osaamisen roolia ja mahdollisuuksia afrikkalaisissa verohallinnoissa. Toimeksianto sisältää myös yksityiskohtaisen Excel-listauksen suomalaisista yrityksistä ja toimijoista, jotka tarjoavat verotuksen toimeenpanon digitaalisiin ratkaisuihin liittyvää osaamista. Työ keskittyy erityisesti verotukseen liittyvän digitalisaatio-osaamisen vahvuuksien esittelyyn ja niiden soveltuvuuteen afrikkalaisissa konteksteissa.
Selvitys tehdään aiempiin alan raportteihin tutustuen sekä haastatteluihin ja itsenäiseen tiedonkeräämiseen perustuen. Valittu konsultti saa työnsä tueksi käyttöönsä materiaalia laajemmasta ulkoministeriön rahoittamasta digitaalisen sektorin osaamisen selvityksestä.
- Toimitettavat tuotokset
Lopulliset toimitettavat tuotokset ovat:
- Kirjallinen selvitys / konseptipaperi suomalaisesta osaamisesta verohallintojen digitalisaation kehittämisessä
- Listaus suomalaisista yrityksistä, sekä julkisista ja akateemisista toimijoista, joita voidaan hyödyntää digitaalisten järjestelmien rakentamisessa ja kehittämisessä
Tuotokset laajentavat aiemmin tehtyä ulkoministeriön rahoittamaa selvitystä suomalaisesta digitaalisen siirtymän osaamisesta.
- Asiantuntemus ja arviointikriteerit
Parhaat edellytykset toimeksiannon onnistuneelle toteuttamiselle antavat seuraavat pätevyydet ja asiantuntemus:
- Soveltuva korkeakoulututkinto
- Ymmärrys suomalaisesta osaamisesta ja vientikyvykkyydestä digitalisaatiosektorilla. Spesifi kokemus verohallintojen digitalisaatiosta ei ole välttämätöntä, mutta nähdään eduksi
- Aiempaa kokemusta vastaavanlaisten selvitysten tekemisestä
- Vahvat viestintä-, analysointi- ja raportointitaidot
- Kyky konseptoida kerättyä tietoa helposti ymmärrettäväksi palvelukokonaisuudeksi
Tarjoukset arvioidaan seuraavien kriteerien perusteella (max 100):
- Tarjouksen laatu ja vastaavuus toimeksiannon sisällön kanssa (50)
- Yllä olevat asiantuntemus- ja pätevyystoiveet (30)
- Päivähinta (20)
- Budjetti
Maksimibudjetti toimeksiannolle on 9 999 € (ei sis. ALV).
Tarjouksen tulee sisältää konsultin päivähinnat sekä arvion muista mahdollisista kustannuksista.
- Aikataulu
Työ alkaa mahdollisimman pian.
Hakemuksessa tulee ilmoittaa mahdollinen aloituspäivämäärä.
Luonnos selvityksestä liitteineen on toimitettava viimeistään 15. huhtikuuta 2025, ja lopullinen selvitys on toimitettava viimeistään 30. huhtikuuta 2025.
Kaikki poikkeamat ehdotetusta aikataulusta on keskusteltava urakoitsijan kanssa ja hyväksyttävä kirjallisesti.
- Tarjousten jättäminen
Tarjoukset liitteineen (tarjous, saatekirje, ansioluettelo) tulee lähettää viimeistään 14. maaliskuuta 2025 klo 12:00 (EET/UTC+2) mennessä osoitteisiin lotta.fors@haus.fi (ja cc: sofia.kankama@haus.fi). Kaikki toimeksiantoon liittyvät kysymykset voi osoittaa projektipäällikkö Lotta Forsille, +358403580043, sekä projektikoordinaattori Sofia Kankamalle, +358444938492.
Huom:
Tarjoukset ja CV:t jaetaan valintapaneelille.
Valitun konsultin odotetaan noudattavan projektin aikarajoja ja toimitettavia tuotoksia, jotka on määritelty tässä ilmoituksessa.
