Onnistuneen koulutuksen elementit
Laadukas koulutus on investointi tulevaisuuteen. HAUS, valtionhallinnon koulutus- ja kehittämisyhtiö, toimii jatkuvan oppimisen edelläkävijänä Suomessa ja Euroopassa. Koulutusten laatua kehitetään henkilöstön kanssa yhteiskehittäen. Tästä työstä on syntynyt kuvaus onnistuneen koulutuksen elementeistä.
Laatu luo vaikuttavuutta
Koulutamme vuosittain satoja ja jopa tuhansia valtionhallinnon työntekijöitä. Ihmiset käyttävät jatkuvaan oppimiseen aikaa ja energiaa, joten koulutustemme on oltava merkityksellisiä, oikea-aikaisia ja yhteisiä valtionhallinnon tavoitteitamme edistäviä. Koulutuksen laatu varmistaa oppimista ja oppimistavoitteiden saavuttamista.
Vuonna 2025 yksi keskeinen kehittämiskohteemme on koulutusten pedagogisen laadun parantaminen. Tämän työn tuloksena julkaistaan vuoden 2025 alkupuoliskolla koulutusten laatukriteerit. Näin koulutustemme tilaaja ja osallistuja voi luottaa siihen, että koulutuksemme tuottavat osaamista, joka on merkityksellistä ja motivoivaa.
Kansainvälisessä yhteistyössä koulutusten laatukriteerit edustavat uskottavuutta, pedagogista laatua ja kykyämme tuottaa koulutuksia, joiden hyöty oppijalle pyritään varmistamaan. Laatukriteereiden avulla voimme tuottaa parempia koulutuksia tulevaisuudessa. Tätä työtä on edeltänyt onnistuneen koulutuksen elementtien kuvaus, jota käsitellään tässä kirjoituksessa.
Onnistuneen koulutuksen elementit
Onnistunut koulutus on oppijalähtöinen ja aktivoiva. Se mahdollistaa yhdessä oppimisen, hyödyntää käänteistä oppimista, on aidosti vaikuttava ja haastaa oppijaa. Alle olemme avanneet tarkemmin, mitä nämä elementit tarkoittavat käytännössä.
Onnistunut koulutus HAUSilla
Onnistunut koulutus on oppijalähtöinen
Koulutuksemme ovat oppijalähtöisiä ja vastaavat oppijoiden aitoja tarpeita ja tavoitteita. Huomioimme oppijoiden huolet, toiveet ja erilaiset oppimistyylit. Käytämme selkeitä ja saavutettavia materiaaleja. Menetelmät, työkalut ja kanavat valitaan monipuolisesti oppimistavoitteiden mukaan.
Oppijalähtöisyyden saavuttamisessa hyödynnämme oppimismuotoilua. HAUSilla muotoilun menetelmät ovat osa niin strategista osaamisen kehittämistä kuin yksittäisten koulutusten ja oppimiskokemusten suunnittelua ja toteutusta.
Koulutuksemme haastavat, aktivoivat ja innostavat jatkuvaan oppimiseen
HAUSin koulutukset herättävät oppijoiden kiinnostuksen ja motivaation. Tavoitteena on tukea jatkuvaa oppimista yksittäisten tuokioiden jälkeen selkeillä oppimispoluilla. Hyödynnämme käänteistä oppimista: oppija voi tutustua perusteisiin digitaalisesti etukäteen, jolloin koulutustilaisuuksissa voimme keskittyä opitun syventämiseen ja yhdessä oppimiseen. Oppiminen on rytmitetty siten, että oppijan tarkkaavaisuus pysyy tasaisena koko koulutuksen ajan. Lähikoulutuksen rakenteessa puheenvuorot, osallistuminen, yhteinen työskentely ja tauot vuorottelevat tasapainoisesti. Sisällöllisesti koulutuksissa pyritään käsittelemään asioita aina uusista ja yllättävistäkin näkökulmista.
Todennetusti vaikuttavaa oppimista
Koulutuksissamme on selkeät, konkreettiset ja realistiset oppimistavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan ja mitataan. Emme tyydy vain testeihin tai päättökokeisiin (vaikka niilläkin on paikkansa!), vaan tarjoamme työkaluja jatkuvaan opitun reflektoimiseen. Tavoitteena on se, että koulutuksemme muuttavat paitsi oppijoiden ajattelua myös käytännön toimintaa arjen työtilanteissa. Pidemmällä aikavälillä opitut asiat näkyvät myös oppijoiden omissa työyhteisöissä ja organisaatiossa käyttäytymisen ja toimintatapojen muutoksina.
Kiinnostuitko HAUSin pedagogisesta laatutyöstä tai oppimismuotoilusta? Tiesitkö, että saat meiltä oppimismuotoilun asiantuntijatukea myös oman organisaatiosi osaamisen kehittämiseen? Jos kiinnostus heräsi, ota meihin rohkeasti yhteyttä!