Sisältöön

Viestintä- ja vuorovaikutusvalmennukset

Mediavalmennus 

Omasta vastuualueesta viestiminen on osa jokaisen asiantuntijan ja johtajan työtä. Mediavalmennus tarjoaa käytännönläheisen katsauksen median toimintatapoihin ja auttaa parantamaan yhteistyötä toimittajien ja sisällöntuottajien kanssa. Valmennuksen tavoitteena on kehittää omia valmiuksia viestiä, antaa haastatteluja ja toimia mediakentässä erilaisissa tilanteissa. Valmennukseesisältyy yksilöllisesti räätälöidyharjoitukset 

Kriisiviestintävalmennus 

Kriisissä on liian myöhäistä opetella kriisiviestintää. Hanki valmiudet hyvissä ajoin osallistumalla kriisiviestintävalmennukseen. Valmennus tarjoaa katsauksen erilaisten kriisien syntyyn, ennaltaehkäisyyn ja hoitamiseen viestinnän keinoin. Osana kokonaisuutta käsitellään myös muita haastavia ilmiöitä, kuten valeinformaatiota ja maalittamista. Tavoitteena on parantaa omia kriisiviestinnän taitoja, auttaa tunnistamaan ja ratkaisemaan kriisejä myönteisellä tavalla ja selvitä erilaisista haasteellisista tilanteista. Valmennukseen sisältyy omien potentiaalisten kriisiaiheiden arviointi sekä harjoitteluosuus. 

Esiintymisvalmennus

Asiantuntijuuteen kuuluu oman asian selkeä muotoilu ja vakuuttava esittäminen. Esiintymisvalmennus tarjoaa käytännöllisen lähestymistavan omien viestien ja esiintymistaitojen kehittämiseen. Tavoitteena on entistä sujuvampi viestintä erilaisissa esiintymistilanteissa. Valmennuksen aikana tunnistetaan omat vahvuudet ja työstetään omista materiaaleista entistä vaikuttavampia. Kokonaisuuteen sisältyy harjoitteluosuus, josta saa henkilökohtaisen palautteen kehitysehdotuksineen. 

Vaikuttava vuorovaikutus 

Asiantuntijatyössä onnistuminen vaatii hyvää yhteistyötä ja asioiden eteenpäinviemistä sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien kanssa. Vaikuttavan vuorovaikutuksen valmennuksessa opitaan konkreettisia taitoja viestiä vaikuttavasti eri tilanteissa ja foorumeilla. Miten viedään asioita eteenpäin dialogisella ja kuuntelevalla otteella? Kuinka oma viesti muotoillaan vaikuttavaksi? Miten omaa vuorovaikutustyyliä ja -työkalupakkia monipuolistetaan? Valmennuksen fokus valitaan valmennettavien vuorovaikutus- ja vaikuttamishaasteiden mukaan. 

Argumentointi- ja neuvottelutaidot

Asiantuntijatyössä tulee usein tilanteita, jotka vaativat kykyä neuvotella ja perustella. 

Argumentointi- ja neuvottelutaitojen valmennus syvennytään argumentointiin, vasta-argumenttien ja erimielisyyksien käsittelyyn sekä neuvottelutaitoihin. Kokonaisuuteen sisältyy argumentointi- ja neuvottelutilanteiden harjoittelu. 

Vaativat neuvottelut

Tässä valmennuksessa pureudutaan haastaviin neuvotteluihin: valmistautumiseen, erilaisiin neuvottelutyyleihin, neuvottelustrategioihin sekä hyvää vuorovaikutukseen vaativissa neuvottelutilanteissa.  Tarvittaessa valmennuksessa keskitytään kansainvälisiin, englanniksi käytäviin neuvotteluihin. Kokonaisuuteen sisältyy haastavien neuvottelutilanteiden harjoittelu.  

Sosiaalisen median valmennus

Miten onnistua sosiaalisessa mediassa? Käytännöllinen ja tiivis paketti sosiaalisesta mediasta asiantuntijan näkökulmasta. Tavoitteena on auttaa asiantuntijaa valitsemaan itselleen sopivimmat tavat viestiä ja vuorovaikuttaa sosiaalisessa mediassa.  

Tarvittaessa valmennuksessa voidaan keskittyä johonkin tiettyyn sosiaalisen median kanavaan tai virkamiesten kohtaamiin haastaviin tilanteisiin somessa. Räätälöimme somevalmennuksia myös kehittämisideoita kaipaaville valtion viestintätiimeille. 

Johtajan viestintätaidot

Johtaminen on vuorovaikutusta! Johtaja saavuttaa tavoitteensa vain, kun hän osaa viestiä työntekijöiden ja muiden sidosryhmiensä kanssa. Valmennuksen sisältö räätälöidään ryhmän tarpeiden mukaan. Valmennuksen fokus voi olla esimerkiksi joku seuraavista: 

  • Johtajan viestintätaidot: työkaluja osallistavaan vuorovaikutukseen, motivaation ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen sekä haastavien keskustelujen käymiseen  
  • Innostava johtamisviestintäMitä ovat psykologiset perustarpeet ja miten niitä hyödynnetään  johtamisviestinnässä? Osallistujat perehtyvät työntekijäkokemukseen ja pohtivat omia tapojaan viestiä. He oppivat lähijohtajan tärkeimmät viestintätaidot ja ymmärtävät, miten he vaikuttavat käyttäytymisellään työntekijöittensä motivaatioon. 
  • Strateginen viestintä: kuinka johtamisviestinnällä tuetaan organisaation strategisten tavoitteiden, vision, mission ja arvojen toteutumista? 
  • Muutosviestintä: kuinka saamme ihmiset mukaan muutokseen? 

Palautetaitojen valmennus 

Mihin palautetta tarvitaan? Millainen palaute on tehokkainta? Millainen palaute johtaa harhaan? Kenelle palaute kuuluu? Palautetaitojen valmennuksessa opitaan kehittämään omia palautteenanto- ja vastaanottotaitoja. Valmennus antaa myös eväät oman työyhteisön palautekäytäntöjen kehittämiseen. Valmennus räätälöidään ryhmän tarpeiden mukaan.  

Kirjoitustaitojen valmennus

Myös me virkatekstien laatijat kilpailemme lukijan ajasta ja kiinnostuksesta. Voittaja on se, joka saa asiansa perille sillekin, joka käyttää tekstiin vain kaksi sekuntia – ja se, joka saa lukijan kiinnostumaan asiastamme, jopa innostumaan siitä.  

 Kirjoitustaitojen valmennuksessa osallistujat oppivat vaikuttamaan lukijaansa. Valmennus räätälöidään ryhmän tarpeiden mukaan. Valmennuksen teema voi olla esimerkiksi jokin seuraavista: 

  •  Lukijalähtöinen virkateksti: Kuinka tuotamme selkeämpiä ja vaikuttavampia virkatekstejä? Osallistujat perehtyvät lukijakokemukseen ja analysoivat omia ja muiden osallistujien tekstejä. Valmennuksessa keskitytään ryhmän toiveiden mukaisesti ohjeeseen, tiedotteeseen, raporttiin, somepostaukseen, blogitekstiin, sähköpostiin tai muihin verkkoteksteihin.
  • Palauteklinikka: Kirjoittajat saavat valmentajalta henkilökohtaisen palautteen suullisesti ja kirjallisesti kahden kesken tai pienryhmissä. Klinikka on tehokkain kirjoitustaitojen valmennuksen jälkeen.
  • Kieliopin pikakertaus: Yhteen vai erikseen? Pitkä vai lyhyt viiva? Mitä eroa on sanoilla viimeistään ja mennessä? Osallistujat päivittävät kielioppia koskevat tietonsa rennosti keskustellen. He kuulevat Kotimaisten kielten keskuksen tuoreimmat suositukset ja ymmärtävät, miltä suomen kieli näyttää nyt ja mihin se on menossa. Kirjallisuus- ja linkkilista auttaa heitä syventymään suomen kieleen myös valmennuksen jälkeen. 
  • Selvästi selkokielellä: Miten selkokieli eroaa selvästä kielestä? Miten laadit hyvän selkotekstin? Osallistujat oppivat kirjoittamaan niille, joille yleiskieli on liian vaikeaa. He tutustuvat selkotekstin reseptiin ja soveltavat sitä virkateksteihin sekä ymmärtävät, miten selkokielen käyttäminen edistää saavutettavuutta. 
  • Tekoäly tekstintuottajan avuksi: miten nopeutamme tekstisisältöjen tuottamista ja muokkausta generatiivisen tekoälyn avulla? 

Asiakaspalveluvalmennukset 

Asiakaslähtöisyys on entistä keskeisempää julkisissa palveluissa. Miten asiakkaiden kuuntelu ja heidän odotuksensa muuttavat palvelua? Entä miten kehittää omaa työtään entistä asiakaslähtöisemmäksi? Kuinka selvitä yhä haastavammista asiakastilanteista? 

Asiakaspalveluvalmennukset sisältävät tiiviin katsauksen asiakaspalvelun trendeihin ja ilmiöihin, käytännöllisiä näkökulmia ja työkaluja asiakaspalvelijoiden työhön ja asiakaspalvelun kehittämiseen sekä apua haastavien tilanteiden ratkomiseen ja niistä palautumiseen. 

Sisällöt räätälöidään osallistujien/ryhmän mukaan. Valmennusten teemoja voivat olla mm. 

  • Sujuva asiakaspalvelu tänään 
  • Haastavat asiakastilanteet ja niiden ratkaiseminen 
  • Asiakaspalvelun kehittäminen yksilön ja ryhmän näkökulmasta 

Tekoäly viestinnässä

Tekoäly viestinnässä -valmennuksessa pureudutaan generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksiin viestinnässä. Valmennuksen fokus voi olla jokin seuraavista: 

  • Tekoäly asiantuntijan työssä 
  • Tekoäly viestintätiimin työssä 
  • Tekoäly tekstien ja kuvien tuottamisessa 
  • Kehotteiden tekeminen 

Henkilökohtainen viestintävalmennus 

Henkilökohtainen viestintävalmennus räätälöidään aina valmennettavan tarpeisiin. Siinä voidaan esimerkiksi treenata tulevaa median kohtaamista, harjoitella vaativaa esiintymistilannetta, jumpata kirjallista viestintää tai sparrailla kriisialttiin tilanteen viestintää. 

Viestintä- ja vuorovaikutusvalmennuksia

Valmentava ote asiantuntijatyössä

12.09.2025

Työskenteletkö asiantuntijatehtävissä? Oletko kuullut valmentavasta johtajuudesta? Mietitkö, mitä se voisi olla omassa arjessasi ja työyhteisössäsi? Ehkä tiesitkin, että valmentavaa otetta..

Tekoälyn tehokas käyttö esihenkilötyössä

11.09.2025

Tekoälyn avulla jopa päivä lisää aikaa työviikkoon  – tässä koulutuksessa pureudumme siihen, miten se onnistuu käytännössä julkisen sektorin johtamistyössä.  Opit..

Maalittaminen ja muut verkon haastavat ilmiöt

07.10.2025

Tässä koulutuksessa opit, mitä maalittaminen tarkoittaa ja millaisia muita haastavia ilmiöitä verkossa tällä hetkellä voi tulla vastaan. Opit tunnistamaan verkon..

Asiantuntijan tunnetaidot

09.10.2025

Työelämä on täynnä tehtäviä, tilanteita ja kohtaamisia, jotka herättävät epämukavia tunteita mm. huolta, epävarmuutta, riittämättömyyttä, turhautumista ja pelkoa.  Tämä koulutus..

Esihenkilön vaikuttava johtamisviestintä

09.10.2025

Julkisella sektorilla odotetaan entistä avoimempaa ja merkityksellistä viestintää – tässä koulutuksessa pureudumme siihen, miten tämä onnistuu käytännössä. Opit viestimään niin,..

Inhimillinen kriisiviestintä

26.11.2025

Työyhteisössä on kriisi. Se voi koskea päätöstä, muutosta, tekoa tai tekemättä jättämistä. Sen syntyhetki voi olla huhu, spekulaatio, someleimahdus, väärinkäsitys..

Valmentava ote asiantuntijatyössä

22.01.2026

Tehoa ja hyvinvointia valmentavalla otteella! Tämä koulutus tarjoaa käytännön työkaluja asiantuntijatyön tukemiseen ja tiimityön kehittämiseen. Työskenteletkö asiantuntijatehtävissä? Oletko kuullut valmentavasta..

Kaikki koulutukset