Vieläkö sinulla on uteliaisuutta ja uskallusta oppia?
Oletko miettinyt, että olisi innostavaa laajentaa ymmärrystä ja osaamistasi joltakin omia työtehtäviä läheisesti liippaavalta alalta? Et kuitenkaan ole pyytänyt koulutukseen pääsyä, sillä se juuri sinua innostanut aihe ei ole ydinosaamiseesi liittyvää.
Kävin taannoin puhumassa valtioneuvoston asiantuntijoille T-osaamisesta ja siitä miten valtion työntekijöiltä odotetaan lähes renesanssineron osaamiportfoliota. Meillä onkin paljon neroja töissä, mutta mahdollisuudet oppimiseen ovat aika pieniä.
Arvaan, että kynnys mennä pyytämään uutta koulutusta saattaa olla korkea: hinnat ovat kovia ja usein on hankalaa irrottautua kiireen keskeltä ja sitovista arkirutiineista. Monelle jopa omaan substanssiosaamiseen liittyviin koulutuksiin pääseminen on kiven takana. Tämä jos joku on huolestuttavaa.
Jos kuulostaa tutulta, et ole yksin. Valtion henkilöstökertomuksen mukaan koulutuspäivien määrä laskee ja koulutuksiin käytettävät eurot vähenevät. Samaan aikaan toki eOppiva-suoritusten määrä onneksi nousee. Silti tämä tarkoittaa sitä, että koulutuksellinen tasa-arvo ei toteudu ja valtionhallinnon jatkuvan oppimisen tavoite karkaa koko ajan kauemmaksi.
Palaan noihin alussa esittämiini kysymyksiin. Kun edes kaikkiin välttämättömiin koulutuksiin ei ole mahdollista osallistua, moni kokee varmasti turhaksi pyytää koulutuksiin, jotka laajentaisivat osaamista ja kannustaisivat näkemään asioita tuoreella tavalla.
OECD:n raportti julkisen sektorin työvoimasta vuonna 2021 kertoo oikeastaan kolme asiaa mihin tulevaisuuden julkishallinnon pitäisi pyrkiä. 1. Eteenpäin katsomiseen ja uusiin taitoihin 2. Joustavuus johon liittyy jatkuva oppiminen ja 3. Täyttymykselliseen johon liittyy vahvasti myös työntekijäkokemus.
Miten siis kaiken niukkuuden keskellä tavoitetaan utelias ja rohkea asenne (jota OECD:n raportissa korostetaan), joka mahdollistaa jatkuvan oppimisen ja edistää sitä? Isommassa kuvassa on myös kyse siitä, ettei valtion houkuttelevuus työnantajana kärsisi ja vetovoima hiipuisi.
Koulutusten määrää ei rajoiteta
Me koemme valtion konsernitoimijana, että asialle pitää tehdä jotain. Ja teimmekin. Olemme käynnistämässä valtionhallinnon koulutukseen uutta jatkuvan oppimisen palvelua.
Ajatuksemme on tarjota vuosisopimusperusteista palvelua, jossa koulutusten määrää ei rajoiteta.
Koulutukset järjestetään etänä/hybridinä ja niitä on satoja vuodessa. Tämä mahdollistaa kaikkien pääsyn koulutukseen ja varmistaa että ainakaan koulutuksen puutteesta osaaminen ei jää kiinni. Tämä malli tukee eOppivan kaikille jo valmiiksi maksuttomia koulutuksia. Itse toivon tämän laajentavan osaamista koko valtiolla ja sanalla sanoen parantavan myös työnantajakuvaamme.
Jatkuvan oppimisen palvelun idean voisi kiteyttää vertauksen avulla. Kun ostat kuntosalijäsenyyden, niin kaikki salin laitteet ovat käytössäsi. Koska erillistä maksua ei ole, voit uskaltaa kokeilla jotain sellaistakin liikettä, jota et aikaisemmissa kunto-ohjelmissasi ole tehnyt.
Näin voi tapahtua myös uudessa palvelussamme. Parhaimmillaan voit löytää täysin uuden kutsumuksen ja urapolun valtiolla.
Omien osaamisalueiden ulkopuolelta pääsisi kokeilemaan jotain, joka laajentaa paitsi omaa ymmärrystä myös koko virkamieskunnan ymmärrystä toistensa osaamisesta.
Usein unohtuu, että asiantuntija tarvitsee monenlaisia taitoja, joiden kehittämiseen niukoista koulutusrahoista ei ole löytynyt mahdollisuutta. Tällaisia voisivat olla vaikkapa neuvottelutaito tai kielenhuollon opit. Yhtä lailla hankintaosaaja voisi haluta vahvistaa jotakin talousosaamisessaan tai taloustaitaja hankintaosaamistaan. Makes sense?
Tavoitteemme on, että kynnys koulutukseen lähtemiseksi madaltuisi. Jos toimimme yhdessä niin se kynnys voisi jopa poistua kokonaan Jatkuvan oppimisen konsepti mahdollistaa sen, että samalla rahamäärällä (vähemmälläkin), jonka valtio käyttää nykyisiin koulutuksiin, pystytään lisäämään ja tehostamaan henkilöstön koulutusta.
Kuin karkkikaupassa käynti
eOppivassa saimme menestykselle vauhdin, kun yksittäiset oppijat innostuivat ja vakuuttuivat palvelun käytön helppoudesta ja saavutettavuudesta. Siellä on paljon kivaa opiskeltavaa, jonka käyttöön ei tarvita erillisiä lupia tai anomuksia. Tämä on sitä OECD:n mainitsemaa eteenpäin katsomista.
Olisitko sinä juuri se tavoittelemamme utelias viranhaltija? eOppivan vahvuus on ollut se, että siihen on voinut suhtautua kuin karkkikauppaan. Mennä uteliaana katsomaan ja poimia haluamansa. Karkkeja kaupasta on nautittu jo yli 300.000 kertaa.
Tällaiseen pyrimme myös Jatkuvan oppimisen palvelussa, jolloin uskallus ja uteliaisuus voivat olla työssämme läsnä koko ajan. Näin jokainen meistä edistää jatkuvaa oppimista.
Jotta jokainen voisi oppia,
Petteri
Kirjoittaja
Aiheeseen liittyvää
Visio jatkuvasta oppimisesta
Petteri Kallio kirjoittaa osaamisen kehittämisestä ja jatkuvan oppimisen palvelusta. Ja siitä miten voisimme saada aikaan enemmän parempaa vähemmällä. Jatkuva oppiminen ja osaamisen kehittäminen. Kuulostaako tutulta? Entä toteutuuko käytännössä? Miten se onnistuu, jos käytettävissä onkin vain 200 euroa työntekijää kohden vuosittain?
Lue lisää