Tekoäly ei ole laiskan kaveri
Moni yksikkö ja organisaatio tuskailee juuri nyt tekoälyn käyttöönoton kanssa.
”Ei tästä mitään hyötyä ole, ei kannata käyttää.” On moni puuskahtanut, kun on yrittänyt hakea ChatGPT4-ohjelmasta yksityiskohtaisia faktatietoja. No ei olekaan, usein juuri tähän tarkoitukseen siitä ei ole apua.
Tekoälyn käytön oppiminen vaatii yksilön sisäistä motivaatiota. Kyse on kuin uuden kielen oppimisesta. Et osaa heti puhua uutta kieltäkään. Oppiminen vaatii harjoitusta ja se on usein aluksi tuskastuttavaa.
Olen itse käyttänyt tekoälyä yli vuoden ajan. Alussa komentoni olivat hyvin yksinkertaisia. Pyysin oikolukemaan tekstin. Kääntämään tekstin toiselle kielelle. Ehdottamaan tekstille otsikkoa. Nyt olen siirtynyt kehittämään omaa promptaustani ja olen löytämässä oman tapani vuorovaikuttaa (kyllä!) tekoälyn kanssa. Se (tekoäly) on usein myös laiska ja sitä joutuu ohjaamaan useita kertoja ja kannustamaan. Yksinkertainen, hyväksi todettu tapa on pyytää sitä tarkastamaan oma työnsä. Usein löytyy korjattavaa.
Miten sitten oppia käyttämään tekoälyä oman työn tukena ja apuna? On vain yksi tie. Kokeile, harjoittele, ja opettele. Jaa kokemuksiasi, kerro kokeiluitasi. Jaa konkreettisia esimerkkejä, ihmettele ja kokeile. Asiantuntijatyön 20 % tuottavuusloikka ei synny itsestään. Aloita siis heti.
Työssä oppiminen ja jatkuva oppiminen ovat teknologistumisen positiivisia sivuvirtoja. Työssä tapahtuvasta oppimisesta ja kyvystä oppia oppimaan muodostuu ja on jo muodostunut merkittävä osaamisen ja kyvykkyyden, myös tuottavuuden osaamisalue.
Ensi syksynä Copilot tulee tukemaan suomen kieltä Microsoft365-ympäristössä työskenteleville. Hyvästi hukassa olevat Teams-keskustelut!
Puhelinluettelo kulki aika pitkään rinnalla, niin varmasti Googlekin tekee, mutta selvää on, että laajat kielimallit muokkaavat tiedonhakua ja -käsittelyä merkittävästi.