Sisältöön sitemap

Onnistunut markkinakartoitus

Ennen hankintamenettelyn aloittamista hankintayksikkö voi tehdä markkinakartoituksen hankinnan valmistelua varten ja antaa tietoa toimittajille tulevaa hankintaa koskevista suunnitelmistaan ja vaatimuksistaan. Markkinakartoitusta ei ole määritelty tyhjentävästi hankintalaissa. Yleisesti sillä tarkoitetaan kaikkea sitä markkinoilla olevaa tietoa, jota hankintayksikön on mahdollista saada ja hyödyntää hankintaa suunnitellessaan (lähde: Julkisten hankintojen neuvontayksikkö).

Markkinakartoituksen tarkoituksena on yleensä lisätä hankintayksikön markkinatuntemusta, kartoittaa markkinoilla olevia eri vaihtoehtoja ja saada tarkempi käsitys siitä, miten hankinnan kohde kannattaisi tarjouspyynnössä määritellä, esimerkiksi sen perusteella, minkälaisia sopimusehtoja tai tuotteiden hinnoittelumekanismeja tietyllä alalla esiintyy. (lähde: Julkisten hankintojen neuvontayksikkö).

Tule perehtymään miten saat markkinoiden osaamisen käyttöön omassa hankinnassasi – miten toteutat käytännössä onnistuneen markkinakartoituksen. 

 

Koulutusalue:

Hankinnat

Koulutustapa:

Etäkoulutus

Kesto:

2 tuntia

Alkaa:

10.11.2025 13.00

Päättyy:

10.11.2025 15.00

Ilmoittaudu:

7.11.2025 23.59 mennessä

Hinta:

290 e + alv. 

Ilmoittaudu nyt

Koulutuksessa käydään läpi seuraavia aiheita:

  • Miksi vuoropuhelu markkinatoimijoiden kanssa on tärkeää?
  • Rohkeasti keskustelemaan – hankintalain reunaehdot vuoropuhelulle
  • Käytännön vinkit markkinakartoituksen toteuttamiseen
    • Kirjallinen tietopyyntö, yksityiset tapaamiset, tiedotustilaisuus
    • Nopea kontaktointi ja tiedonhaku
    • Mitä kysyn ja miten saan keskustelusta toivomani tiedon?
    • Asiakirjojen julkisuus
  • Case-esimerkkejä erityyppisten markkinakartoituksen toteuttamisesta
  • Kysymyksiä ja keskustelua

 

Kysy lisätietoja