Tekoäly asiantuntijan käytössä – huomioi nämä 5 asiaa
Asiantuntijatyötä tekevä ammattilainen voi käyttää tekoälyä todella moneen tarkoitukseen. Tekoäly voi toimia esimerkiksi tukiälynä ideoinnissa, apurina monissa pienissä tehtävissä, ideanikkarina tai kirjoitusvirheiden korjaajana, vain muutamia käyttötapoja mainitakseni.
Kuluneiden 2,5 vuoden aikana luovan tekoälyn matkassa on kuitenkin tapahtunut todella paljon. Tässä blogissa kerron viisi asiaa, joihin asiantuntijan tällä hetkellä kannattaa kiinnittää huomiota.
1. Tekoälyn käyttötavat
Pohdi omaa työtäsi ja mieti, mitkä asiat siinä ovat sinulle jollakin tavalla haastavampia tai vaikeampia. Missä asioissa kaipaat usein apua tai mitä joudut pohtimaan paljon? Voit myös miettiä, mitkä työtehtävistäsi kuuluvat niin sanottujen pakollisten tehtävien listalle, mutta vievät paljon aikaa. Tältä listalta voi löytyä moniakin sellaisia asioita, joissa tekoäly voi auttaa sinua arjessasi.
Käyttötapoja on tuhansia ja taas tuhansia, vain mielikuvitus on näissä rajana. Etsi juuri sinulle sopivat tavat ja etene niiden kanssa eteenpäin.
2. Yksityinen ja julkinen käyttö
Tekoälyn käyttötavoissasi voi olla sellaisia, joissa työskentelyn taustatieto on yksityistä tai salassapidettävää tietoa. Tällöin tietoa ei voi eikä saa käsitellä muilla kuin sellaisilla luovan tekoälyn työkaluilla, joihin työnantaja on antanut luvan ja joiden tietoturva on tarkistettu.
Valtiovarainministeriön 27.2.25 julkaisemassa ohjeistuksessa generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa asiasta kirjoitetaan näin:
”Hyödynnettäessä generatiivisia tekoälypalveluita on huolehdittava, että salassapidettävää, ei-julkista tai henkilötietoja sisältävää materiaalia ei syötetä tekoälypalveluihin, ellei palvelua ole organisaatiossa hyväksytty tähän tarkoitukseen. Tämä tulee huomioida myös kehotemuotoilussa.”
Tarkastele siis omia tekoälyn käyttötapojasi ja varmista, kuuluvatko ne julkisen vai yksityisen tiedon pariin. Tietoturvallisinta on käyttää tekoälyä työnantajan määrittelemillä lisensseillä ja tavoilla.
3. Käytettävät työkalut ja sovellukset
Käytä työnantajasi valitsemia työkaluja, mikäli työpaikallasi ne on määritelty käyttöön. Jos työkaluja ei vielä ole valittu, varmista esihenkilöltä ja tietoturvasta vastaavalta, ovatko käyttämäsi tekoälyn sovellukset sallittuja työpaikallasi.
Sovelluksia on paljon ja niiden valinnassa kannattaa käyttää harkintaa myös esimerkiksi työkalujen eettisyyden ja arvojen kautta. Työkaluja valittaessa voi myös selvittää, onko tiedossa kyseisen sovelluksen ympäristökuormituksen määrät.
Luovan tekoälyn työkalut kehittyvät huimaa vauhtia, joten testaamalla ja käyttämällä niitä löytää usein itselleen parhaiten sovelluksen – mikäli sovellusta ei ole työpaikalla vielä määritelty. Tekoälyn tekemissä tuotoksissa ja vastausten laadussa on myös eroja työkalukohtaisesti. Jokin sovellus voi siis toimia tiettyihin tarpeisiin paremmin kuin toinen.
4. Ohjaa tekoälyä oikein
Kun tiedät, missä tekoäly sinua parhaiten voi auttaa, ohjaa sitä oikein. Tekoälyn kanssa käydään keskusteluja chateissa. Yksi viesti on kehote eli prompti. Promptausta kutsutaan myös kehotemuotoiluksi. Yleissääntö on: mitä paremmin ohjaat tekoälyä ja kerrot mitä haluat, sitä parempia vastauksia myös saat.
Tekoälyn käyttö vaatii harjoittelua ja testausta. Kehotemalleja on monenlaisia ja ne voidaan jakaa esimerkiksi kolmeen kategoriaan:
1. Yksinkertaiset kehotteet (esim. Miten Canvaan lisätään kuva?)
2. Taustatietoja vaativat kehotteet (esim. Blogin kirjoittamisen ideointi)
3. Pitkät keskustelut tekoälyn kanssa (esim. strateginen suunnittelu)
Mitä ikinä tekoälyn kanssa teetkään, mieti aina että puhut kuin ihmiselle. Taustoita, kerro tarpeesi ja pyydä selkeästi, mitä haluat. Useimmiten huonot vastaukset johtuvat heikosta pyynnöstämme ja niitä parantaa se, kun pyydämme asioita uudelleen tarkemmin. Tekoäly ei ainakaan vielä osaa lukea ajatuksiamme, joten kerro selkeästi mitä haluat.
5. Toimi tekoälyn käytön linjaustenne mukaisesti
Tarkista, onko työpaikallasi tehty omat tekoälyn käyttöä linjaavat ohjeistukset. Edellä kohdassa kaksi linkittämäni valtiovarainministeriön ohjeet julkishallinnolle ovat hyvä pohja tekemiselle, mikäli omia ohjeita ei ole.
Oman organisaation linjaukset auttavat rajaamaan, määrittelemään ja käyttämään tekoälyä oikein. Jos omalta työnantajalta ohjeet vielä puuttuvat, niiden tekemiseen kannattaa kannustaa. Viestintä-Pirittan verkkosivuille on koottu verkosta julkisesti löytyviä erilaisia tekoälyn käytön linjauksia. Niitä voi myös käyttää mallina omien linjausten tekemiseen.
Lopuksi
Tekoälyn käyttö on jatkuvaa kehittymistä ja kehittämistä. Testaa, kokeile, opi epäonnistumisista ja iloitse onnistumisista. Parhaimmillaan tekoäly auttaa meitä tekemään työmme paremmin, helpommin tai nopeammin – mikä ikinä juuri sinulle onkaan tarve. Itselleni suuri apu ja ilonlähde on ollut ajansäästö erilaisissa tehtävissä, jolloin aivojen ei tarvitse miettiä ihan jokaista pilkkua ihan joka hetki itse. Etsi sinäkin itsellesi ne parhaiten sinua tukevat käyttötavat.
Kirjoittaja
Kirjoittaja on viestinnän ja tekoälyn käytön asiantuntija ja kouluttaja Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:sta. Hän on luonut ja kehittänyt erilaisia tekoälyn käyttöä koskevia koulutuksia asiantuntijoille, viestijöille ja johtajille. Piritta puhuu tekoälyn käytöstä käytännönläheisesti ja hyödyntää tekoälystä puhuessaan yli 15 vuoden kokemustaan viestinnän ja somen parista. Piritta on kouluttanut kuluneiden vuosien aikana kymmeniä julkishallinnon organisaatioita, järjestöjä ja yrityksiä tekoälyn käyttöön.
Tutustu Pirittan koulutukseen Tekoäly Viestintä- ja asiantuntijatyön tukena ja opi lisää tehokkaasta ja vastuullisesta tekoälyn käytöstä!
