Koulutuksessa käsittelemme seuraavia teemoja:
- Kirjaamohenkilöstön roolin muutos – uudet haasteet vaativat uudenlaista työotetta
- Case: Kirjaamotoiminnan kehittäminen ja kehittämisen haasteet Helsingin kaupungilla
- Mitä uutta tietosuoja-asetus on tuonut kirjaamon työhön, kokoorganisaatioon ja henkilötietojen käsittelyyn?
- Ohjeistus ja viestintä kirjaamohenkilökunnan työssä:
- Mitä asiakirjahallinnan ohjeistusta organisaatiolle olisi hyvä antaa?
- Millainen on hyvä ohje: hyvän ohjeen ja ohjeiston tunnusmerkit, ohjeiden muotoilu ja kieli, vältä näitä virheitä
- Miten saan viestini kuuluville: viestin kiteytys, vastaanottajalähtöinen viestintä ja argumentointi
- Parempaan ohjeistukseen: miten työstän olemassa olevista ohjeista entistä parempia
- Toimintatapojen muutoksen läpivienti organisaatiossa: miten myyn muutoksen tiedonhallinnassa?, muutosvastarinnan muodot ja luottamuksen luominen ja muutoksen tukeminen
- Millainen on hyvä tiedonhallinnan koulutusmateriaali: mitä tulee ottaa huomioon koulutusmateriaalia suunniteltaessa, hyvän koulutusmateriaalin tunnuspiirteet ja koulutusmateriaalin kehittäminen
- Kirjaamo kouluttaa – näkökulmia perehdyttämiseen ja kouluttamiseen: oppimisen muodot ja hyvä koulutus, koulutuksen järjestäjän, muisilista, vältä näitä virheitä kouluttaja
- Vinkkejä sähköisten toimintatapojen kouluttamiseen ja perehdyttäminen organisaatiossa
- Asianhallinnan kehittämishankkeet: yhteistyö ulkopuolisten konsulttien ja muiden yhteistyötahojen kanssa, puhutko ICT:tä?, mikä neuvoksi, kun ajatukset eivät aina kohtaa, yhteisen kielen ja käsitteiden merkitys kehittämisessä ja esimerkkejä ja analyysia onnistuneista sähköisistä hankkeista ja toimintatapamuutoksista