Oppimisen kasvukaava

Julkaistu Petteri Kallio

Työelämäoppiminen eroaa melkoisesti perinteisestä koulutuksesta, johon olemme tottuneet koulussa ja yliopistoissa. Aikuisoppiminen tulisi olla enemmän vertaisoppimista ja vähemmän suoraviivaista luennointia. Yksi passiivinen luento on oikeastaan aika merkityksetön asia oppimisen kannalta. Tietyt asiat selviävät helpommin lukemalla jonkin tekstin asiasta. 

Tämän vuoksi me HAUSilla olemmekin viime vuosien aikana alkaneet enenevässä määrin panostamaan koulutuksiemme pedagogiseen sisältöön ja kouluttajiemme digivalmiuksiin. Lisäksi annamme aikaa myös vertaiskeskusteluun ja kysymyksiin jotka nousevat osallistujien omista virastoista tai näkökulmista.

Olemme täysin ainutlaatuinen “koulutustalo” sillä ihmiset, jotka käyvät koulutuksissamme ovat lähes yksinomaan valtion eri organisaatioista. Täten valtion vertaisoppiminen onkin sisäänrakennettu osa koulutuksiamme.

Uusia koulutusohjelmiamme mm. Mahdollistajaa on yhteiskehitetty  yhdessä loppukäyttäjien kanssa oppimismuotoilun menetelmin. Siinä voimmekin ylpeänä sanoa olevamme yksi suomalaista edelläkävijöistä.

Monessa koulutusohjelmassa käytämme coaching-menetelmiä. Erilaiset käänteisen oppimisen-menetelmät (flipped learning) auttavat merkittävästi ryhmiä löytämään enemmän yhteisiä keskusteluaiheita. Tätä tarkoitusta varten on rakennettu myös eOppiva joka on Suomen johtavia jatkuvan oppimisen foorumeita, yli 55.000 oppijan voimin.

Käytämme erilaisia tapoja oppia, koska tiedämme että oppijoita on erilaisia. One Size Doesn’t Fit All.

Tulevaisuuden organisaatioissa osaamispääoma ja oppiminen korostuvat entisestään

Uusia lakeja, toimintatapoja ja teknologioita syntyy jatkuvasti ja onkin helppo todeta että pelkällä vanhalla osaamisella ei yksinkertaisesti enää pärjätä . Samalla mitä nopeammin osaaminen vanhenee, sitä tärkeämpää on oppiminen. Jatkuva oppiminen ei ole siis turhaan hallitusohjelmassamme. Digitalisaatio ja Covid19-pandemia ovat ajaneet meitä kaikkia kohti monipaikkaista työtä ja virtuaalisia kohtaamisia. Tämän on tietysti jo aiemmin tehnyt  myös sähköposti, pikaviestimet, sosiaalinen media, online-seurustelu jne. – Nämä ovat juuri niitä työkaluja joilla ihmiset luovat erilaisia vertaisverkostoja keskenään.

Oppimisen kasvukaava työelämäoppimisessa

  1. Tule paikalle, koska haluat olla siellä (motivaatio)
  2. Näe muut paikallaolijat (yhteisö)
  3. Kerro oppimastasi muille (sharing is caring)
  4. Opeta muita tai yritä sitä 
  5. Epäonnistu turvallisesti (simulaatio)
  6. Opi myös se mikä ei toimi (best vs. worst practices)
  7. Poisopi (motivaatio)
  8. Tee sitä mikä on merkityksellistä sinulle (merkitys)
  9. Toista (toisto on opintojen äiti)

 

Mikäli haluat kuulla meistä jatkossakin, pistä uutiskirjeemme tilaukseen TÄSTÄ ja pidämme sinut tietoisena siitä mitä me teemme täällä sinun osaamisesi hyväksi. 

Petteri Kallio johtaja, kotimaan koulutus- ja kehittämistoiminta, digitaalinen oppiminen petteri.kallio@haus.fi