Miten uudenlainen oppiminen valtiolla voisi toimia?

Julkaistu

Mitä jatkuva oppiminen tarkoittaa valtiolla- nyt ja tulevaisuudessa?

Hallitusohjelmassa on lupaus hallinnon jatkuvasta oppimisesta. Jatkuva oppiminen on tärkeää niin yksilön, organisaation kuin yhteiskunnan kannalta. Sivistystä ja koulutusta arvostetaan, ja korkea osaaminen nähdään yhteiskunnan menestyksen perustana. Niillä on keskeinen merkitys myös valtiolla: osaavat ja oppimiskykyiset ihmiset ovat lainsäädäntömme tukipilari.

Haluamme HAUSissa olla maailman parhaan julkisen hallinnon kehittäjä, joka näyttää suuntaa tulevaisuuden oppimiselle. Yksi osa tulevaisuuden oppimista on nopea oppiminen yhdessä. Miten teemme oppimisemme näkyväksi ja jaamme sitä, mitä olemme oppineet  muille – niin oman yhteisön sisällä kuin sen ulkopuolella? Miten voimme oppia tehokkaasti myös silloin, kun aika on kortilla?

Myös valtion organisaatiot tarvitsevat oppimisen kirittämistä

Me haluamme olla mukana tekemässä hallinnon jatkuvasta oppimisesta totta. Tarvitsemme erilaisia tapoja oppimisen tukemiseen: aina ei ole mahdollisuutta käydä pitkäkestoista koulutusohjelmaa, vaan oppimista pitää voida kirittää ja jakaa tehokkaasti eteenpäin.

Olemme tarjonneet laadukkaita pitkä- ja lyhytkoulutuksia 50 vuotta. Palvelu- ja oppimismuotoilu sekä fasilitointi ovat uudempia palveluita, jotka ovat tulleet jäädäkseen. Viime vuosina olemme tehneet valtavasti organisaatiokohtaisia koulutuksia ja kehittämishankkeita. Strategiamme mukaisesti kehitämme ja uudistamme palveluita, jotta ne vastaavat työelämän ja oppimistapojen muutoksia.

Nyt haluamme tarjota oppimisen kiihdytyskaistan heille, joilla on isoja ongelmia ratkaistavanaan mutta liian vähän aikaa. Jatkossa tarjoamme mahdollisuuden kiihdytettyyn yhdessä oppimiseen järjestämällä viikon mittaisia oppimissprinttejä.

Nopeaa yhdessä oppimista sprinttien avulla

Tiedämme, ettei viikossa ratkaista kaikkia ongelmia. Se ei silti estä meitä yrittämästä. Jos kuitenkin viikon jälkeen tiedät, olisiko ideasta siihen potentiaalia, on mielestämme aika viisaasti käytetty.  Me hauslaiset olemme tehneet erilaisia kehittämissprinttejä viimeisen neljä vuotta ensin eOppivan että nyt palvelu- ja oppimismuotoilun aikana erinomaisin tuloksin. Uskomme, että ketterä kehittäminen on hyvä tapa monessakin asiassa.

”Mitä monimutkaisempi ongelma, sitä suurempi tarve on myös oppimiselle. Voisi sanoa, että olemme perinteisesti olleet hyviä oppimaan yksin, mutta oppimisen jakamisessa ja yhdessä oppimisessa on ollut haasteita. Tähän tarpeeseen vastaamme oppimissprinteillä. Näitä oppimissprinttejä lähtee vetämään Henna Pursiainen. Henna on aiemmin toiminut Dare to Learn -oppimisfestivaalin toimitusjohtajana, jolloin hän vastasi yhteiskehittämiseen ja osallistaviin työskentelymenetelmiin perustuvan oppimistapahtuman luotsaamisesta. Henna on innoittanut tuhansia osallistujia ajattelemaan oppimista uusiksi ja luomaan ratkaisuja jatkuvaan oppimiseen. Oletan että tämä oppimisinto tarttuu myös valtiolaisiin” – Petteri Kallio, HAUSin kotimaan johtaja 

 

Rajattu aika ja tavoite rytmittävät oppimista

Haluamme auttaa asiakkaitamme menestymään. Uskomme, että yhdessä oppiminen ja nopeat kokeilut ovat osa tätä menestysreseptiä. Teemme rohkeiden ja ravistelevien ideoiden testaamisesta nopeaa ja tehokasta. Emme voi tarjota valmista ratkaisua, mutta voimme tarjota prosessin, joka on muotoiltu tukemaan luovaa ongelmanratkaisua ja ketterää oppimista.

”Oppiminen ei lopu koskaan. Voimme oppia uutta ja pois vanhasta. Ääretön potentiaali voi toisinaan tuntua myös uuvuttavalta ja edistymistä voi olla hankala hahmottaa. Keskeneräisyys onkin vahvasti osa oppimista. Tässä oppimissprintti rohkaisee vaihtamaan näkökulmaa: mitä et voisi oppia viikossa? Milloin olet viimeksi kokeillut? Sprintin selkeästi määritelty oppimistavoite ja ajallisesti ankkuroitu kesto kannustavat keskittymään ja auttavat tarkkaavaisuuden rajaamisessa.” Henna Pursiainen, oppimisasiantuntija.

 

Aktiivista yhteiskehittämistä ja vertaisoppimista

Oppimissprintin rungon muodostavat erilaiset oppimistyöpajat. Toiminnassa korostuvat yhteiskehittäminen, vertaisoppiminen sekä valmentava ja aktiivinen ote. Ilman osallistujia ei synny oppimista eikä sprinttiä. Mottona onkin: heittäydy, älä hirttäydy!

Olennaista on lisäksi fokuksen valinta: valintoja on tehtävä, jotta viikossa pääsee maaliin.  Sprintin aikana syntyy ideoita ja ajatuksia, joista kaikkiin ei ehditä syventyä. Huolellinen dokumentaatio ja prosessin avaaminen ovat tärkeitä. Siten varmistamme, että osallistujat voivat palata materiaaleihin ja annamme myös muille mahdollisuuden seurata ja kommentoida keskustelua.

“Haluammekin panostaa siihen, että teemme oppimisprosessin näkyväksi ja helposti jaettavaksi – jotta jokainen voisi oppia”.

 

Mitä teidän organisaatiossa voidaan oppia viikossa? Ota yhteyttä niin otamme siitä selvää. henna.pursiainen@haus.fi  // puh +358 44 491 6955