Julkiset hankinnat haltuun (peruskurssi) syksy
Ajankohta
09.09.2025 09.00 - 15.09.2025 12.00
Koulutustapa
Etäkoulutus
Hinta
890 e + alv.
Koulutusalue
Kesto
3 x 0,5 päivää, Koulutuskokonaisuus järjestetään etäyhteydellä (Teams) 9.9., 11.9. ja 15.9.
Julkiset hankinnat haltuun -koulutuksessa osallistujat perehdytetään julkisten hankintojen maailmaan. Kolmiosainen koulutus antaa valmiudet julkisen hankinnan käytännön toteuttamiseen hankintasäännösten mukaisesti.
Kouluttajat johdattelevat aiheeseen ja kertovat hankintalain lähtökohdista ja periaatteista käytännönläheisesti sekä pienryhmätehtävien avulla. Osallistua voi ilman kattavia lähtötietoja. Koulutuksessa lähdetään liikkeelle perusasioista: kurssilla käsitellään hankinnan ennakoidun arvon laskeminen, soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimusten asettaminen sekä tarjouspyynnön tekeminen. Koulutuksen aikana perehdytään myös eri hankintamenettelyihin, tarjousten tarkastamiseen ja vertailuun, hankintapäätöksen tekemiseen ja muutoksenhakuun. Osallistujat saavat perustiedot myös pienhankinnoista ja suorahankinnoista. Lisäksi koulutuksessa käydään läpi Hanselin yhteishankintayksikön edut ja toimintatavat.
Koulutuksessa käydään läpi julkisten hankintojen kilpailuttaminen alusta loppuun sekä tärkeimmät erityistilanteet.
• Innostu julkisista hankinnoista – miksi se on tärkeää?
• Hankintalain lähtökohdat ja periaatteet
• Hankinnan toteutus käytännössä
• Tarjouspyynnön laatiminen
• Tarjousten tarkastus ja vertailu
• Hyvän hankintapäätöksen periaatteet
• Muutoksenhakumahdollisuudet ja niiden vaikutus
• Yhteishankintayksikön edut ja toimintatavat
1. Moduuli maanantai 9.9.2025 KLO 9-12
Hankintojen lähtökohdat ja hankintamenettelyt
9.00 Tervetuloa Julkiset hankinnat haltuun -koulutukseen
Innostu julkisista hankinnoista – miksi se on tärkeää?
Hankintalain lähtökohdat ja periaatteet
Kynnysarvot ja hankinnan arvon määritys
Hankinnan toteutus käytännössä
• Kilpailutus avoimella menettelyllä
• Kilpailutus neuvottelumenettelyllä – ja miksi se kannattaa?
• Katsaus muihin hankintamenettelyihin
• Miten pienhankinta kilpailutetaan?
• Missä tilanteessa suorahankinta on sallittu?
Kysymyksiä ja keskustelua
Hilda Ahlgrén, Hankintakumppanit
12.00 Koulutus päättyy
2. MODUULI Torstai 11.9.2025 KLO 9-12
Tarjouspyynnön tekeminen ja tarjousten käsittely
9.00 Markkinakartoitus apuna hankinnan valmistelussa
Hankintojen kolmivaiheisuus
Tarjouspyynnön laatiminen
• Soveltuvuusvaatimusten asettaminen
• Hankinnan kohteen määrittely
• Valintaperusteen muotoilu
Tarjousten tarkastus ja vertailu
• Tarjousten täsmentäminen
• Poikkeuksellisen alhainen hinta
Kysymyksiä ja keskustelua
Hilda Ahlgrén, Hankintakumppanit
12.00 Koulutus päättyy
3. MODUULI maanantai 15.9.2025 KLO 9-12
Hankintapäätöksestä sopimuskaudelle ja yhteishankintayksikön edut ja toimintatavat
9.00–10.30 Hyvän hankintapäätöksen periaatteet
Muutoksenhakumahdollisuudet ja niiden vaikutus
• Hankintaoikaisun käsittely käytännössä
• Miksi markkinaoikeutta ei tarvitse pelätä?
Kysymyksiä ja keskustelua
Juristi Hilda Ahlgrén, Hankintakumppanit
10.30–10.45 Tauko
10.45–11.55 Yhteishankintayksikön edut ja toimintatavat
Olli-Pekka Leskinen, Hansel Oy
11.55–12.00 Koulutuksen päätös
Koulutuksen pidetään taukoja säännöllisin väliajoin.
Tavoitteena on, että koulutuksen käytyäsi hallitset keskeiset julkisten hankintojen kilpailuttamissäännöt ja sinulla on perusvalmiudet toteuttaa kilpailutusprosessi käytännössä. Saat myös käyttöösi koulutusmateriaalin, johon on helppo palata koulutuksen päätyttyä.
Kolmiosainen koulutus antaa valmiudet julkisen hankinnan käytännön toteuttamiseen hankintasäännösten mukaisesti.
Koulutus on tarkoitettu kaikille julkisten hankintojen aloittelijoille, myös valtionhallinnon ulkopuoliset osallistujat ovat tervetulleita mukaan! Hansel-osion asiat ovat kunta- ja valtiosektorilla työskenteleville.
Hilda Ahlgrén on julkisista hankinnoista innostunut juristi Hankintakumppanit Oy:ssä. Hilda avustaa työssään tilaajia kilpailutusten läpivinnissä, pitää koulutuksia sekä ratkoo hankintoihin ja sopimuksiin liitännäisiä kysymyksiä.
Olli-Pekka Leskinen on Hanselin yhteistyö- ja kehittämispäällikkö. Olli-Pekka on työskennellyt Hanselissa vuodesta 2007 lähtien ja sitä ennen hänellä on pitkä kokemus yksityiseltä sektorilta. Olli-Pekka on toiminut Hanselissa asiakkuuspäällikkön (SM ja PLM hallinnonalat), yksikönpäällikkön (Materiaalihankinnat ja tekniset palveluhankinnat) ja yhteistyö- ja kehittämispäällikön tehtävissä. Nykyisessä tehtävässään hän vastaan Senaatti-liikelaitoskonsernin sekä Uudenmaan, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan kuntien ja kuntataustaisten organisaatioiden yhteistyöstä.
Kouluttajien saamaa palautetta
”Kiitokset teille, olette ihan supereita!”
”Rento ja ihmisläheinen tapa puhua ja esittää asiat”
”Pirteä kouluttaja, joten jaksoi seurata koulutusta hyvin”
”Erittäin sujuvaa niin sanallisesti kuin teknisestikin. Kouluttaja sai myös kuulijat jopa osallistumaan”
Kouluttajien saamaa palautetta
”Kiitokset teille, olette ihan supereita!”
”Rento ja ihmisläheinen tapa puhua ja esittää asiat”
”Pirteä kouluttaja, joten jaksoi seurata koulutusta hyvin”
”Erittäin sujuvaa niin sanallisesti kuin teknisestikin. Kouluttaja sai myös kuulijat jopa osallistumaan”
Ilmoittaudu koulutukseen
Ilmoittaudu nyt