Ennakoi ennen kuin rysähtää

Julkaistu

Paluu uuteen normaaliin alkaa olla totta. Me kaikki olemme odottaneet työpaikoille paluuta ja toistemme kohtaamista ilolla. Vai olemmeko?

Uusi tilanne aiheuttaa meissä ihmisissä kenties hämmennystä.  Millaisilla pelisäännöillä uudessa työnteon hybridimallissa toimitaan? Aiheutuuko tästä polarisaatiota työyhteisössä, kun toiset ovat viihtyneet etätöissä ja haluavaisivat sitä jatkaa, kun toiset taas kaipaavat takaisin työpaikalle? Yksin jo tämä kysymys nostaa keskustelun aiheeksi aivan uudenlaisia työelämän epäkotia: eriarvoisuuden kokemuksia, riittämättömyyttä ja epäluottamusta. Siis entisten lisäksi.

Eri syistä aiheutuva kuormittuneisuus ja vaativat muutostilanteet virittävät aivomme niin sanotulle negatiiviselle taajuudelle. Tutkitusti väsynyt ihminen on normaalia alttiimpi konflikteille ja niin itseään ruokkiva negatiivinen kehä on valmis pyörimään työpaikoilla omaa hallitsematonta elämäänsä. Pahimmassa tapauksessa näin käy, mutta ei todellakaan aina. Asialle voi tehdä jotain!

Ristiriitojen sovittelu ei ole vain reaktiivista toimintaa ja tulehtuneiden konfliktitilanteiden selvittämistä. Me kokeneina sovittelijoina kääntäismme katseet ennen kaikkea proaktiiviseen, jatkuvasti arjessa tapahtuvaan ennakoivaan toimintaan. Olennaista haastavista tilanteista selviämiselle on työyhteisön keskinäinen toiminta ja jokaisen työntekijän oman aktiivisuuden esiin saaminen. Tutkimusten mukaan erityisesti kriisitilanteessa esihenkilön käyttäytymisellä ja vuorovaikutuksella on suuri merkitys ryhmän tunneilmastoon ja sitä kautta siihen, eskaloituvatko pienet ristiriidat konflikteiksi.

Hyvät vuorovaikutustaidot ovat olennainen osa erilaisten arkipäivän vaikeuksien kohtaamista. Työterveyslaitos on hiljattain todennut, että etä- ja läsnätyön aiheuttamista jännitteestä työyhteisöissä pitää keskustella, niitä ei saa lakaista maton alle. Nyt on oiva tilaisuus testata käytännössä hyvän vuorovaikutuksen ja tunnejohtamisen taidot: osammeko rakentaa ilmapiirin, jossa on turvallista kaikkien äänien kuulua? Entä millainen on itsetuntemuksemme: tiedänkö mikä on oma tapani reagoida muutoksiin? Miten reagoin paineistetussa tilanteessa tai tiedänkö miten muut kokevat tapani esittää eriäviä näkökulmia?

Työn murroksessa näemme herkästi ongelmia ja haasteita työyhteisössä, se on luonnollista. Sovittelevan vuorovaikutuksen taidot sen sijaan ohjaavat meitä näkemään haasteissa myös mahdollisuuksia. Käännämme ongelmat tavoitteiksi ja lähdemme yhdessä rakentamaan ratkaisuja tavoitteiden saavuttamiseksi. Ero vaikuttaa ehkä pieneltä, mutta lopputulos myös tunneilmapiirin näkökulmasta on huikean suuri.

Oletko ajatellut, että sinä voisit olla osa ratkaisua työyhteisössäsi?  Tule mukaan kouluttautumaan HAUSin Työyhteisösovittelu – sopua sovittelulla -koulutukseen ja ole työyhteisösi sovitteleva voima, olitpa sitten esihenkilö tai työntekijä. Sovittelevalle vuorovaikutukselle on kysyntää juuri nyt!

kirjoittanut Saara Remes ja Sari Ellmén

Lue lisää ja ilmoittaudu syksyn koulutukseen. Koulutukseen otetaan rajallinen määrä osallistujia. Koulutusta voi tilata myös organisaatiokohtaisena valmennuksena.

Lisätietoja Työyhteisösovittelu – sopua sovittelulla -koulutuksesta antaa koulutuspäällikkö Tiina Pitkäaho, tiina.pitkaaho@haus.fi; puh. 040 513 0454